• Autorijden wordt in 2024 opnieuw duurder, nu de wegenbelasting en de aanschafbelasting BPM worden verhoogd en diverse steden de parkeertarieven verhogen.
  • Positief is wel dat de onbelaste reiskostenvergoeding opnieuw omhoog gaat en de prijzen van treinkaartjes en -abonnementen gelijk blijven.
  • Business Insider brengt in kaart wat er in 2024 verandert met de bijtelling voor de leaseauto, autobelastingen, verkeersboetes en tickets voor de trein en het vliegtuig.
  • Lees ook: Dit verandert er op 1 januari 2024 voor je huis: meer lenen met een hoger energielabel, hogere OZB en huurverhogingen

In 2024 verandert er het nodige op fiscaal en financieel gebied en daar houdt Business Insider je van op de hoogte in een serie artikelen. In eerdere delen over verandering voor je portemonnee per 1 januari 2024 stonden we stil bij de zorg, de eigen woning en energiekosten. In dit artikel kijken we naar de wijzigingen op het gebied van reizen met de auto, het ov en het vliegtuig.

Een meevaller voor autorijders is dat eerder voorgestelde accijnsverhoging op benzine en diesel niet doorgaat per 1 januari 2024. Op andere vlakken ga je wel meer betalen als je met de auto de weg op wil. Zo gaat de motorrijtuigenbelasting in veruit de meeste provincies omhoog en moet je over de aankoop van een nieuwe auto meer belasting betalen.

Voor kopers en eigenaren van elektrische auto’s is het stilte voor de storm. Zij zijn nu nog vrijgesteld van de aanschafbelasting BPM en de wegenbelasting, maar moeten waarschijnlijk vanaf 2025 de portemonnee trekken. Zo ver is het nu echter nog niet.

Eerst 2024. Bij de belangrijkste veranderingen in de reiskosten kijken we naar de bijtelling voor privégebruik van de leaseauto, de autobelastingen, de onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer, de kosten van treinkaartjes en de vliegtaks.


Bijtelling leaseauto blijft in 2024 gelijk

Foto: ANP
Foto: ANP

Wie de auto van de zaak ook gebruikt voor privéritten, wordt geconfronteerd met een bijtelling: een bedrag dat bij je belastbare inkomen in box 1 wordt opgeteld. Dit is een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto.

De bijtelling geldt alleen als je met de auto meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt; bijvoorbeeld om boodschappen te doen, vrienden te bezoeken en op vakantie te gaan. Zit je onder die grens, dan ontspring je de dans. Je moet dit dan wel kunnen aantonen met een goede rittenadministratie.

Voor de bijtelling gelden twee tarieven:

  • 22 procent van de cataloguswaarde voor gewone leaseauto's
  • 16 procent voor volledig elektrische auto's.

Die tarieven blijven komend jaar gelijk.

De tarieven voor de bijtelling blijven 60 maanden geldig vanaf de eerste dag van de maand nadat de auto voor het eerst op naam is gesteld. Daarna wordt het bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld volgens de regels die op dat moment gelden.

Bovengrens bijtelling

De verlaagde bijtelling voor elektrische auto's is niet onbeperkt: er geldt een bovengrens. Deze bedraagt momenteel 30.000 euro. Koop je een elektrische auto die duurder is, dan valt een deel van die waarde onder het hogere tarief van 22 procent. Ook hierin komt in 2024 geen verandering.

De berekening gaat als volgt. Stel je koopt een auto van 49.000 euro. De bijtelling wordt dan:

  • 16 procent over de eerste 30.000 euro: 4.800 euro.
  • 22 procent over de resterende 19.000 euro: 4.180 euro.

De totale bruto bijtelling bedraagt dan dus 8.980 euro (4.800 euro + 4.180 euro). Dit bedrag moet je vervolgens bij je salaris optellen en daar belasting over betalen.

Stel dat je een inkomen hebt dat lager is dan 75.518 euro, dan val je in de eerste schijf van de inkomstenbelasting en moet je over dat inkomen volgend jaar 36,97 procent betalen. Je betaalt dus 3.320 euro belasting als gevolg van de bijtelling. Dat is 276 euro per maand

Voor zonnecelauto’s (elektrische auto’s met zonnepanelen) en waterstofauto’s geldt het verlaagde tarief over de hele catalogusprijs. Het maakt daarbij dus niet uit hoe duur die auto is.


Youngtimerregeling blijft ongewijzigd

Wil je een relatief voordelige auto leasen, dan kun je kiezen voor een zogeheten youngtimer. Dat is een auto van minimaal vijftien jaar oud. Voor deze auto's geldt een bijtelling van 35 procent. Dat lijkt veel, maar anders dan bij nieuwe auto's wordt de bijtelling berekend op basis van de dagwaarde in plaats van de catalogusprijs. Dat kan veel geld schelen.

Deze youngtimerregeling stond dit jaar ter discussie, maar blijft komend jaar ongewijzigd.

Houd er wel rekening mee dat je een oude auto koopt en mogelijk met hoge reparatiekosten wordt geconfronteerd. Kijk dus kritisch welke auto je neemt.


Goed nieuws: onbelaste kilometervergoeding gaat verder omhoog

De onbelaste reiskostenvergoeding wordt in 2024 wederom met twee cent verhoogd. Je kunt nu 21 cent per kilometer krijgen en dat wordt straks 23 cent.

Deze vergoeding geldt niet alleen voor reiskosten die je vergoed krijgt van je werkgever, maar ook voor reiskosten bij ziekenbezoek of als giftenaftrek als je vrijwilliger bent en afziet van een reiskostenvergoeding.


Vast tarief BPM gaat omhoog

Voor de aanschafbelasting (BPM) geldt: de vervuiler betaalt. Auto’s die geen CO2 uitstoten, zoals een volledig elektrische of waterstofauto, zijn ook in 2024 nog volledig vrijgesteld van BPM.

Voor overige auto's hangt de hoogte van de aanschafbelasting af van de CO2-uitstoot. Deze belasting bestaat uit een vast en een variabel bedrag. Het vaste tarief stijgt in 2024 van 400 euro naar 440 euro. Een jaar later gaat dat bedrag verder omhoog, naar 600 euro. De opbrengst van deze lastenverzwaring gaat naar een subsidieregeling voor de aankoop van tweedehands elektrische personenauto’s.

Het variabele deel van de BPM is gerelateerd aan de CO2-uitstoot van de auto. Dit bedrag blijft komend jaar gelijk.

Bestelbussen voor ondernemers zijn ook in 2024 nog vrijgesteld van BPM. Daarna niet meer, dus overweeg je een bestelbus aan te schaffen, doe dat dan uiterlijk volgend jaar.

Dieseltoeslag BPM verder omhoog

Koop je een dieselauto, dan moet je een extra toeslag voor de BPM betalen. Deze wordt in 2024 verder omhoog, terwijl de drempel voor de toeslag verder omlaag gaat.

Nu betaal je voor elke gram CO2-uitstoot boven de 73 gram per kilometer nog een toeslag van 94,30 euro per gram CO2-uitstoot. Na de jaarwisseling gaat de grenswaarde omlaag naar 71 gram per kilometer. Het tarief hierboven wordt opgetrokken naar 106,07 euro per gram CO2-uitstoot.


Wegenbelasting gaat omhoog: grootste stijging in Noord-Holland, maar Zuid-Holland is het duurst

De tarieven van de motorrijtuigenbelasting (MRB) worden elk jaar opnieuw vastgesteld. Hoeveel je moet betalen hangt onder andere af van het gewicht en het type brandstof van je auto.

Ook de provincie waar je woont is van belang. Provincies krijgen namelijk ook een deel van de koek en zij bepalen elk jaar de hoogte van deze heffing die bovenop het basistarief van de motorrijtuigenbelasting komt: opcenten genaamd.

In de onderstaande tabel staan de bedragen voor 2023 en 2024 genoemd. Zoals je kunt zien blijven alleen in Groningen en Drenthe de opcenten gelijk. In de overige provincies worden de tarieven opgetrokken.

Zuid-Holland wordt komend jaar de duurste provincie: autobezitters betalen daar straks 98,7 procent aan provinciale opcenten bovenop het basistarief.

Noord-Holland is de voordeligste provincie, maar daar stijgen de tarieven komend jaar het hardst (met 9,5 procentpunt).

Om je een idee te geven van de impact: het basistarief voor een Kia Picanto bedraagt 136,50 euro. Woon je in Noord-Holland, dan ben je daar bovenop nog 105,65 euro kwijt aan opcenten: 12,97 euro meer dan nu. In totaal moet je dus 242,15 euro wegenbelasting betalen. Heb je een Range Rover P400, dan ben je volgend jaar 84 euro extra kwijt aan opcenten, zo rekent de provincie Noord-Holland voor.

Eigenaren van elektrische auto's zijn ook in 2024 volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Maar de jaren erna moeten ze de portemonnee trekken. In 2025 krijg je nog korting op de MRB en vanaf 2026 betaal je het volle pond.

Voor een plug-in hybride betaal je ook in 2024 de helft van het tarief voor een gewone auto.

Eigenaren van een dieselauto daarentegen betalen 15 procent extra wegenbelasting: de zogeheten fijnstoftoeslag; ook wel roettaks genoemd.


Oldtimerregeling blijft van kracht

Foto: Unsplash / Jill Wellington
Foto: Unsplash / Jill Wellington

Oldtimers van veertig jaar of ouder zijn ook komend jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Rijdt je auto op benzine, is deze vóór 1 januari 1988 voor het eerst in gebruik genomen en is de datum eerste toelating nog geen 40 jaar geleden? Dan kun je deelnemen aan een overgangsregeling. Je betaalt dan slechts een kwart van de motorrijtuigenbelasting (tot een maximum van 152 euro) tot je auto veertig jaar oud is.

Voorwaarde is wel dat deze auto in december, januari en februari niet de weg op gaat. Anders betaal je alsnog de volle mep. Deze overgangsregeling eindigt in 2028.

Oldtimers op diesel en LPG komen niet in aanmerking voor deze regeling: hiervoor moet je het volledige tarief betalen.


Verkeersboetes gaan fors omhoog: 10 procent erbij

Verkeersovertredingen worden komend jaar een stuk harder bestraft. De boetebedragen worden niet alleen aangepast aan de inflatie, maar er komt nog een extra schep bovenop, om gaten in de begroting op te vullen. Ten opzichte van 2023 valt de rekening maar liefst 10 procent hoger uit.

Zo moet je straks 420 euro betalen als je wordt betrapt achter het stuur met een mobiele telefoon in je hand: 40 euro meer dan nu. De boete voor onnodig links rijden stijgt van 240 euro naar 270 euro. Door rood rijden of een kruispunt blokkeren wordt straks beboet met 300 euro: 20 euro meer dan nu. Rijd je zonder autogordel, dan mag je 180 euro aftikken. En sla je af zonder richting aan te geven, dan krijg je een boete van 120 euro.

Bovenop de boete moet je, net als in 2023, nog 9 euro administratiekosten betalen.

Tips over hoe je met succes bezwaar kunt maken tegen verkeersboetes vind je in dit artikel. Wil je een parkeerboete aanvechten? Lees dan over de mogelijkheden in dit artikel.


Parkeren wordt in diverse steden duurder

Komend jaar trekken diverse steden de parkeertarieven op. Zo moet 12,9 tot zelfs 24,6 procent extra betalen als je in 2024 in Utrecht je auto op straat wil parkeren. In Maastricht gaan de tarieven met 15 procent omhoog en in het Overijsselse Hengelo met 8,9 procent.

Ook breiden diverse gemeenten, waaronder de vier grote steden, de zones voor betaald parkeren komend jaar uit.

Wil je een dagje shoppen, plan dan je bezoek goed, zodat je niet teveel betaalt.

Lees ook: Zó reis je het voordeligst naar 13 populaire steden in Nederland als je een dagje gaat shoppen


Prijzen treinkaartjes en abonnementen blijven gelijk

De prijzen van treinkaartjes en abonnementen van de NS blijven volgend jaar gelijk. Reizen met de internationale treinen van de NS en het huren van een OV-fiets worden wèl duurder. De tarieven voor internationale treinen worden per 1 januari verhoogd met 7,85 procent. Het huren van een OV-fiets gaat 4,55 euro kosten per 24 uur, in plaats van 4,45 euro: een stijging van 2,2 procent.

Het volledige tarievenoverzicht vind je hier.

Lees ook: NS belooft dat treinen in 2024 vaker op tijd rijden, na relatief zwakke prestatie dit jaar

Vliegtaks gaat met bijna 10 procent omhoog

Vliegen wordt komend jaar nog duurder. De belasting op vliegtickets gaat dan omhoog met 2,62 euro per ticket (bijna 10 procent) naar 29,05 euro. De vliegtaks geldt niet voor overstappers en kinderen jonger dan twee jaar.

Lees meer over veranderingen in 2024: